درس اول :
در ژاپن یک» روش یکسان وجود ندارد
از آنجا که بین شرکتهای ژاپنی اموری چون بهرهوری، کیفیت و تولید به روشهای مختلفی انجام میگیرند، بنابراین هر شرکت نیازمند سیستم حسابداری مدیریتی خاص خودش است(منطبق با خواستهها و شرایط خاص خود) از این رو نمیتوان ادعا کرد که در ژاپن یک روش یکسان برای حسابداری مدیریت وجود دارد.
درس دوم: تعهد به مشتریان در سطح جهانی
مدیران ژاپنی فهمیدهاند که موفقیت واقعی در آن است که بتوانند بهتر از رقبا خواستههای مشتریان را برآورده کنند اما این خصوصیت بین شرکتهای آمریکایی پیدا نمیشود زیرا آنها بر سود سهامداران بیشتر از نیازهای مشتریان تاکید دارند.
درس سوم: کاهش هزینه/کاهش قیمت» عقیدهء شرکتهای ژاپنی است
به این معنی که مدیران ژاپنی به تجربه آموختهاند که به طور معمول قیمتها در آینده همیشه رو به کاهش میرود، بنابراین برای بازگشت سرمایهء قابل قبول هزینهها هم باید مدام کاهش یابند.اما مدیران آمریکایی هنوز از روش قیمتگذاری هزینه به علاوهء یک مبلغ دیگر استفاده میکنند و در استراتژی قیمتگذاریشان به هزینههای تولید در بلندمدت توجهای ندارند.
درس چهارم: نقش فعال مدیریت هزینه در شرکتهای ژاپنی
در رابطه با کاهش هزینه/کاهش قیمت که در درس سوم بیان شد، مدیران ژاپنی قبل از مرحلهء سیکل عمر محصول در مرحلهء برنامهریزی برای تولید، هزینهها را بررسی میکنند بنابراین آنان نقش کلیدی در مرحلهء برنامهریزی برای تولید دارند برعکس در شرکتهای آمریکایی آخرین گروهی که در فرآیند تولید به کار گرفته میشود حسابداران هستند و معمولا در پایان آنچه را که در فرآیند تولید اتفاق افتاده است را گزارش میکنند.